Terkini

gempak

RENUNGAN

KESIHATAN

PELIK

Tuesday, December 20, 2011

Buntat Kelapa

Batu kelapa sering dikaitkan dengan bidang perubatan dan ada juga dikaitkan dengan masakan,bagi tempurung buta pula adalah dipercayai sebagai pendinding diri dan melindungi rumah daripada kecurian.Namun yang unik sedikit ialah jika seseorang itu pandai mengolah campura tempurung kelapa dengan beberapa bahan yang lain ianya boleh membuat pemiliknya menjadi tahan kulit.Wallahualam – Info Tuan Rahim.

Biar aku jawap kan untuk hang bagi pihak wak karimon kerana aku caya jawapan dia pun serupa jugak dengan aku.Hang rendamkan aja batu kelapa tu dalam air hang baca fatiha dan selawat banyak2 kalau hang tahu doa syifa atau selawat besar hang baca sekali,penjagaannya mudah aja hang bungkus dengan kain putih,kalau hang ada serpih isinya hang letak sekali dalam bungkusan tu kalau tak ada tak pa.Insyaallah jika hang yakin mujarab jadinya – Paduka Tuan

Khasiat batu kelapa ialah penawar bisa dan juga jadi pengasih…tetapi yang paling berkhasiat batu ini adalah penawar racun dan bisa.Kelapa adalah satu dari TUMBUHAN MISTIK, tetapi kita tak perasan kerana kelapa ada di depan mata kita !!!dalam sebatang pokok kelapa semua nya berguna !!! itu sebab nya orang tua tua kita tanam kelapa dan tak berpisah dengan kelapa. – Info Tok Syeikh.

Batu Kelapa, Buntat Kelapa dan Geliga Kelapa..Kebiasaannya digunakan untuk Masakkan. orang dulu – dulu mengunakannya ketika memasak dalam kuantiti yang banyak..seperti majlis kenduri kendara. orang lama-lama mengunakan Batu Kelapa atau Buntat kelapa didalam Masakkan yang mengunakan Santan Kelapa..ini kerana Khasiat Batu Kelapa atau Geliga Kelapa dapat menghindarkan Santan tersebut daripada Menjadi Basi jika dibiarkan semalaman..zaman dulu maner ada peti ais nak simpan santan. zaman sekarang ni ajer santan dah ada macam serbuk santan..so dah tak payah pakai geliga. tetapi. geliga kelapa jika diletakkan dalam Masakkan yang menggunakan santan.

CREDIT TO:rahsiakayubatudanlogam

No comments:

Designed By