Terkini

gempak

RENUNGAN

KESIHATAN

PELIK

Sunday, March 16, 2014

Miss USA Buang Payudara Untuk Mengelakkan Kanser

Anda pasti pernah menonton berbagai pertandingan kecantikan, Miss Universe misalnya. Setuju  jika para kontestan memiliki wajah cantik, tubuh ideal dan payudara yang indah, beberapa kontestan bahkan mengaku melakukan operasi pembesaran payudara. Tetapi Miss USA 2011, Allyn Rose memilih jalan lain yang sangat mengejutkan, dia sengaja melakukan operasi membuang payudara. Jika operasi ini berhasil, maka Allyn tidak lagi memiliki payudara.
Berita ini sudah pasti mengejutkan, keraa bagi para wanita, memiliki payudara adalah sebuah kebanggaan. Allyn Rose mengambil keputusan ini bukan tanpa alasan, sang ibu meninggal di usia 40 tahun kerana kanser payudara. Ibu Allyn diketahui memiliki kanser saat usianya 27 tahun, payudara sebelah kanan telah dibuang, tetapi kanser itu tumbuh kembali dan membuat sang i1bu meninggal dunia.

Memiliki keluarga dengan kanser payudara membuat Allyn Rose lebih berhati-hati dengan tubuhnya. Saat ini Allyn berusia 24 tahun, operasi pengangkatan payudara rencananya akan dilakukan pada bulan Jun tahun ini. Keputusan yang dibuat telah melalui proses pemeriksaan oleh para dokter. Dari hasil pemeriksaan tersebut, Allyn diketahui membawa gen kanser yang diwariskan sang ibu.
"Payudara tidak akan menentukan kehidupan seseorang , saya lebih memilih kehidupan daripada keindahan tubuh semata," ujar Allyn pada majalah People. "Saya tidak akan membiarkan tubuh saya menghentikan kehidupan saya," lanjutnya.

Keputusan Allyn sudah pasti akan berdampak pada keikutsertaannya dalam kontes Miss Amerika. Jika Allyn memenangkan kontes Miss Amerika 2013, maka rencana operasi pengangkatan payudara akan ditunda hingga Allyn menyelesaikan tugasnya. Gadis cantik ini telah lama berkonsentrasi pada organisasi pencegahan kanser payudara. Kehilangan susuk ibu akibat kanser payudara membuat Allen bergabung dalam Breast Cancer Foundation saat usianya masih 16 tahun.

Semoga saja keputusan ini boleh membuat Allyn Rose sihat dan tetap menaruh konsentrasi pada berbagai organisasi kesedaran pentingnya menjaga kesihatan payudara. Kesadaran ini sangat penting bagi semua orang, tidak hanya wanita, kerana Kanker Payudara Lelaki Lebih Berbahaya.

sumber: redah.org

No comments:

Designed By