Terkini

gempak

RENUNGAN

KESIHATAN

PELIK

Tuesday, June 17, 2014

Kanser dan 5 jenis Makanan Menjurus Kanser





Definisi yang lain bagi Kanser adalah sejenis penyakit yang berkaitan dengan ketidak seimbangan replikasi dan tindak balas sel dalam badan. Biasanya, sel ini akan bertambah (replikasi) mengikut aturannya bagi membolehkan tumbesaran badan dan pemulihan selepas berlakunya kecederaan. Namun ada kalanya sel ini bertambah secara tidak normal menyebabkan berlakunya ketumbuhan tidak normal atau juga dikenali sebagai tumor.

secara ringkas nya kanser adalah ketidak seimbanagan pertumbuhan sel dan menyebbakan ketidaklancaran proses pertumbahan sel secara normal.
 disini admion ingin berkong bahawa terdapat beberapa makana yang boleh membawa kanser kepada diri kita.

Percayala, jika kanser menyerang maka kehidupan kita akan menjadi gelap...dan perlu mmebuat amalan yang banyak untuk menemui allah.s.w.t. Pengalaman saya ramai kawan saya yang menghadapi kanser ini, kanser payudara dan kanser perut. kawan saay yang terkena kanser perut tidak sesekali menyangka sakit perut nya itu adalah perkara biasa, namuin setelah merujuk kepada doktor dan doignigsis oleh dokter......alangkah terkejutnya kerana dokter memaklumkan bahawa die menghadapai kanser level 3...

setelah mendapat rawatan susulan, kanser kawan saya itu semakin parah dan bahagian perutnya berlubang kerana usus perutnya sudah tidak dapat berfungsi dengan baik dan perlu dibuang. maka kawan saay makan mealui tiub sahaja.

disini saya hendak menasihati diri saya dan tuan puan, terdapat bebrapa jenis makan yang menjadi keutamaan kawan saya itu... makanana yang saya senaraikan ini adalah seperti berikut....



1) Hot Dogs – Mengandungi terlalu banyak Nitrate. Pakar menasihatkan agar kanak-kanak tidak makan lebih dari 12 hot dogs sebulan. Kalau anda ketagih juga nak kana Hot Dogs beli jenis yang tidak ada kandungan Sodium Nitrate.





2) Daging yang diproses – Juga mengandungi banyak kandungan Nitrate. Juga mengandungi kandungan lemak tepu yang menyumbang pembentukan kanser. Ia juga meningkatkan risiko serangan jantung.


3) Donut – Berkemungkinan jensi makanan yang paling teruk menyumbang kepada kanser. Ia diperbuat daripada tepung, gula dan juga minyak yang dihidrogenasikan dan kemudiannya digoreng dalam minyak yang amat panas.



4) Kentang Goreng – Ia patut dipanggil kancer-fries dan bukan french-fries. Kentang goreng juga seperti donut yang dibuat daripada ‘hidrogenated oils’ dan digoreng dalam suhu yang amat tinggi. Kentang goreng juga mengandungi acryl amides, salah satu bahan penyebab kanser.

5) Keropok, snack dan biskut serta yang seumpamnya – Juga diperbuat daripada tepung dan gula. Ia juga mengandungi ‘Trans-fat’.

No comments:

Designed By